Iedere woensdagavond te beluisteren

Han is al jaren een vaste waarde in De Late Avond. Hij is auteur van verschillende boeken en vaste schrijvende columnist bij Joop.nl van BNNVARA. Zijn kritieken, beschouwingen en voorstellen zijn altijd prikkelend, tot nadenken stemmend en humoristisch. Han spaart niets of niemand, maar doet dat op een prettige respectvolle wijze. Sinds januari 2016 is hij iedere woensdagavond te gast in de show.

 

Column 7-11-2018: Definitieve oplossing voor files!

Ik woon aan een brede weg, lieve mensen, waar het tot voor een jaar of wat vrij rustig was. Nu heb ik steeds vaker uitzicht op het befaamde langzaam rijdend verkeer. Hele colonnes automobielen passeren in slakkengang mijn voorkamerraam. Dat begint steeds vroeger en het eindigt steeds later.

De oorzaak daarvan zijn de files op de Rotterdamse ruit. De crisis is voorbij en de verkeersstromen groeien. Het Nederlandse wegennet heeft er steeds meer moeite mee het groeiend aantal voertuigen te verwerken. Extra rijstroken of nieuwe snelwegen helpen niet. Dan verplaats je de verstopping alleen maar. De A4 tussen Schipluiden en het Kethelplein heeft dat al afdoende bewezen. En straks – als alle overlast voorbij is en een nieuw stuk prachtig polderland opgeofferd, zal de Blankenburgtunnel een nieuw bewijs leveren. Het verkeer loopt gewoon een stukje verderop vast.

Er is maar één manier om meer ruimte te creëren op onze wegen. En dat is zorgen voor minder auto’s. Dat is minder moeilijk dan het lijkt. In Singapore hadden ze daar veertig jaar geleden een prima oplossing voor. Ik heb die zelf in werking gezien. Tegenwoordig is het daar uiteraard rekening rijden wat de klok staat. Iedereen heeft een kastje in zijn auto en hoe drukker het wordt op bijvoorbeeld Orchard Road, hoe hoger het tarief stijgt. Dat kan per vijf minuten verschillen. Maar zulke hightech hebben wij helemaal niet nodig. Met het oude systeem gaat het ook prima. Je kunt er bovendien een groot aantal mensen mee aan een betaalde baan helpen. Hoe werkt dat?

De gemeentes in onze streek bakenen allemaal op hun eigen grondgebied blauwe zones af. Dat zijn wijken of delen van wijken waar veel autoverkeer naar toe gaat. Dat is een kwestie van strepen op de weg kalken. In die gebieden lopen tal van mannen en vrouwen met een bonnenboekje en een mobiele pin. Wordt U met Uw wagen aangetroffen zonder medepassagier, dan houdt zo’n functionaris U aan en verkoopt een dagvignet om op het dashboard te leggen voor laten we zeggen dertig euro. Dat geeft U dan het recht om de rest van de dag zonder medepassagiers rond te rijden. Er moeten genoeg van die speurneuzen rondlopen. Anders is de kans dat U daadwerkelijk een vignet moet kopen, te klein. Je hebt natuurlijk weigerachtige chauffeurs en types die ronduit aggressief worden. In dat geval fotografeert de functionaris Uw nummerbord. Binnen vierentwintig uur wordt Uw auto dan opgehaald en in een metaalpers tot een vierkant pakketje schroot gemaakt dat U dan uiteraard zonder verdere kosten thuisbezorgd krijgt. Dit is een Singaporees idee en in Singapore houden ze van drastische oplossingen.

Die blauwe zones maken het duur om in je eentje met de wagen op pad te gaan. Bovendien schept het werkgelegenheid. Verkoper van zulke vignetten lijkt me een prima baan voor oudere werklozen, die nu nauwelijks kans maken op de arbeidsmarkt. Je kunt hun salaris ongetwijfeld uit de opbrengst van hun eigen dienstijver financieren. En het is een enorme stimulans voor carpoolen. Je kunt dit alles natuurlijk op ingewikkelde wijze automatiseren zodat het hele project jaren vertraging oploopt en net zo’n fiasco wordt als de Hoekse Lijn, je kunt er ook ouderwets mensenwerk van maken. Ik zeg: niet aarzelen, doen!