NIEUW! De podcast Het Geheugenpaleis! Beluister dat hier!
Ik leerde nog meer. Dat sommige graffiti-artisten uiteindelijk moe werden van het haastwerk en daarom plekken gingen zoeken waar zij niet zo gemakkelijk gestoord konden worden: dat zijn leegstaande fabrieken en kantoren. Ze hadden daar zeeën van ruimte en tijd om hun ontwerpen te realiseren. Vandaar dat het Stedelijk Museum van Schiedam die oude leegstaande glasfabriek had gekozen om juist daar de tentoonstelling over graffitikunst te organiseren of liever gezegd een expositie van het werk van kunstenaars die het dagelijks kat- en muisspel met de politie en andere machthebbers zijn ontgroeid. Of die zich misschien hebben laten temmen door de officiële circuits van de moderne kunst. Zo kun je het ook formuleren.
Het was allemaal mooi en heel bijzonder. En het enorme fabrieksterrein met zijn loodsen, zijn productiehallen en zijn silo’s voor de grondstoffen die nodig zijn om op grote schaal glas te fabriceren, dat enorme fabrieksterrein bleek nu zelf de allures te hebben van een massaal kunstwerk. De gebouwen bleken net zo de moeite waard als de daarin tentoongestelde werken. Ze waren – dat kon je zien – uitsluitend opgetrokken om als werk- of opslagruimte te dienen. En het was destijds ook nog zoveel mogelijk op een koopje gebeurd. Ondanks dat en misschien juist daardoor straalde het geheel een grote schoonheid uit. Er was decennia lang onder zware omstandigheden keihard gewerkt. Niet voor niets hing er nog een enorme leus over veiligheid aan de muur. De fabriek moet een razende hel zijn geweest Ooit. Toen er nog honderden en nog eens honderden mensen dag en nacht bezig waren met de productie van flessen. De geluiden van de machines waren verstomd en ook de zware stemmen waarmee de arbeiders naar elkaar schreeuwden. Hier en daar hing nog een waarschuwingsbord: pas op voor vorkhefstrucs. Maar er heerste geen drukte meer op de enorme pleinen tussen de fabriekshallen. Daar liepen nu plukjes
kunstliefhebbers rond. Sic transit gloria mundi, zeiden de oude Romeinen. Zo vergaat de glorie der wereld. Maar de graffittikunstenaars hebben met hun werk een nieuwe glorie tot leven gewekt. Mopperaars zeggen: gekken en dwazen schrijven hun naam op deuren en glazen. Jaren terug heeft mijn zoon eens zijn tag op zijn eigen school gespoten. Hij moest een week lang onder de bezielende leiding van de conciërge mee helpen aan de schoonmaakwerkzaamheden. Hij had zijn merkteken beter op een andere school achter kunnen plaatsen. En nu zou hij als hij wilde die stiel weer op kunnen pakken want een speciale fabriekshal wordt vrijgehouden voor liefhebbers en enthousiaste amateurs. Wie wil mag er het eigen kunnen laten zien. Heel goed. Kunst is overal. Kunst is van iedereen. De spuitbus is niet vervuilend maar bevrijdend. Hier is Frank Montana met Writing on the wall