Beluister hier de column

Lieve mensen, de laatste dagen moet ik weer denken aan een van mijn leermeesters, de helaas veel te vroeg overleden Henk Bakker. Dat komt door de stompzinnigheid van de gemeente Nissewaard. Daar wil een raadsmeerderheid per se een eigen aansluiting op de A4. Daar is verder iedereen in bestuurlijk Nederland tegen maar dat deert niemand op het stadhuis. Wethouder Hottentot, die een lokale rapaljepartij van de bekende soort vertegenwoordigt, wethouder Hottentot heeft een ton uitgetrokken voor een vergeefse lobby om die aansluiting toch te krijgen. Dus: honderdduizend euro voor spin doctors en  en het gericht influisteren van onzinverhalen bij zogenaamde sleutelfiguren. Een raadslid van Groen Links stelde voor dit geld te bestemmen voor de hoogst noodzakelijke verbetering van de liften in de metrostations. Daar hadden de mensen in Spijkenisse volgens haar echt iets aan. Uiteraard werd dat vanwege de overheersing door die rapaljepartijen meteen weggestemd. Het college besteedt die ton het liefst aan de financiering van gelul.

Waarom die harde woorden? Dat komt door Henk Bakker. Hij was rond 1970 hoofdredacteur van Folia Civitatis, het weekblad van de Universiteit van Amsterdam waar ik een baantje had. Henk was van stiel verkeerssocioloog  maar het journalistenvak had hij tijdens zijn studie geleerd als parttimer bij Het Vrije Volk en die kennis bracht hij op mij over. En nog iets: ¨Je moet nooit een auto kopen¨, zei Henk, ¨Dat is duur. Hij staat het grootste deel van de dag werkloos voor de deur. En als je gaat rijden loop je constant vast in de file¨. Henk legde uit dat er in Nederland nu al meer dan één miljoen auto´s rond reden. Het bouwen van snelwegen had geen zin, hield hij  staande, daarmee verplaatste je de files alleen maar. Uiteindelijk liepen de auto´s toch vast in of bij een of andere grote stad waar ze massaal naar toe reden. Het was een gebed zonder end. Daarom moest vooral ingezet worden op openbaar vervoer met daarnaast deelauto´s enzovoorts. Als je echt een auto nodig hebt, kun je altijd een taxi nemen. Dat is hoe dan ook goedkoper, beëindigde Henk zijn les in de verkeerssociologie.

Later werd Henk milieujournalist en hij heeft tot zijn overlijden op dat gebied een prachtig vakblad gemaakt. Ik kwam hem soms op weg naar mijn werk nog wel eens tegen op de Mauritskade in Den Haag.

De tijd heeft mijn leermeester volledig in het gelijk gesteld. Er zijn momenteel bijna negen miljoen auto´s in Nederland en die kan het wegennet onmogelijk verwerken. Wat je ook doet. De files worden hoogstens verplaatst. Het beste bewijs daarvan is de a4 tussen Schipluiden en het Kethelplein bij Schiedam die na decennia verzet van verstandige mensen toch tot stand kwam. Er is alleen maar een knelpunt bijgekomen. Luister maar naar de filemeldingen.

Op één punt heeft Henk ongelijk gekregen: de toekomst was niet aan het Openbaar Vervoer. Dat is  de afgelopen decennia alleen maar uitgedund en verslechterd. Een mooi voorbeeld is de ontmanteling van bijna al het busvervoer in de gemeentes Schiedam, Vlaardingen en Maassluis nadat de Hoekse Lijn tegen veel te hoge kosten en met monumentale vertragingen was omgezet in een metro. Op de achtergrond daarvan zien we liberaliseringen en privatiseringen zoals die worden omarmd door die verschrikkelijke Hottentot en vergelijkbare politici van hoog tot laag in dit ongelukkige land.

Spijkenisse gooit nu een ton weg in een vergeefse poging de files en de verstoppingen dichter bij de eigen stad te krijgen want dat zal het gevolg zijn van die verhoopte afslag en niets anders.

De belastingbetalers  van de gemeente Nissewaard kunnen alleen maar hopen dat hun ton  inderdaad weggegooid geld blijkt want als die aansluiting op de A4 er komt zijn ze nog meer in de aap gelogeerd dan nu al het geval is. En dan toch maar de toekansvan Tijuana: ik rij met een aanhangwagen https://www.youtube.com/watch?v=z9zJsJWCkrc