



Jongeren komen – te vaak – makkelijk in verleiding om snel geld te verdienen. Dat heeft ook te maken met de fase waarin hun hersens ontwikkeld zijn. (meer…)
Soms moet je een traditie beginnen – zoals bijvoorbeeld het recente Ted Meines-symposium. Dat noemden we niet voor niets het ‘eerste’. Een eerste in een – kleine knipoog – lange traditie. Een oudere traditie is de kerstboom als lichtbrenger in de wereld. In Noord-Europa doen we dat al een jaar of 2500, liefst met een boom die groen blijft in de winter. Lichtjes er in en er omheen, tegen het donker.
Het gezegde is niet voor niets: met 1 ontstoken kaarsje is het duister niet meer absoluut. (meer…)
Komende zomer is Den Haag het toneel van een bijzondere gebeurtenis. De NAVO vergadert in de Hofstad. Nog nooit kwam de grote conferentie van de NAVO samen in Nederland. Alle leiders van de landen die lid zijn, van Canada tot Spanje en van Turkije tot de Verenigde Staten.
Tien jaar geleden kwam de NSS-top naar Den Haag. Dat was een ‘top’-conferentie die over nucleaire wapens ging. Dat was al een grote gebeurtenis, waar heel erg veel bij kwam kijken.
Ongelofelijk veel hotels werden afgehuurd, wegen afgezet, hulpdiensten klaargezet. (meer…)
Veiligheid is belangrijk. Ja.
Makkelijk gezegd, natuurlijk. En iedereen is het er mee eens.
Maar wat bedoelen we dan, als we dat zeggen? Dat je de struiken langs een fietspad kort snoeit, zodat er geen enge mensen (meestal: mannen) achter verstopt kunnen zitten?
Dat je de verlichting in een donker buurtje goed fixt? Uiteraard. (meer…)



‘Je moet gewoon handhaven’ en ‘je moet niet zo moeilijk doen’ en ‘het is traditie’ en ‘het milieu’. Om er maar een paar klaar te leggen. Een paar jaar geleden is een aantal categorieën vuurwerk jaar-rond toegestaan. Fop- en sierwerk van ’t kleinste soort. Alleen: ook die soorten vuurwerk groeien in kracht. Dat is in ieder geval door de huidige regelgeving niet te handhaven. (meer…)





Of, vorige week nog, met de wijkagent een praatje met de locatie-manager.
De plek die zo’n huis inneemt in de wijk is van grote waarde. En dan niet als vastgoed, maar de rol die een verzorgingshuis kan spelen in de gemeenschap. (meer…)


Dat brengt vanzelf met zich mee dat burgemeesters in die landen een andere positie en rol hebben dan bij ons. Het wordt vanzelf politieker wat hij of zij doet en wil. Dat komt onder meer omdat de burgemeester op deze kies-wijze ook volksvertegenwoordiger wordt. (meer…)


De kans op een ramp is groter dan de kans op een oorlog, denk ik. Een ramp, dat kan een grote brand in de file in een van de tunnels zijn.
Of als de regenbui van een paar jaar terug, die in Zuid-Limburg viel, als die op Delft valt. (meer…)




Jongeren komen – te vaak – makkelijk in verleiding om snel geld te verdienen. Dat heeft ook te maken met de fase waarin hun hersens ontwikkeld zijn. (meer…)


Ok, ja, ik weet ook wel dat het niet zo zwart/wit ligt, maar toch. Ik heb elke ochtend een wekker die vroeger gaat dan ik zou willen. Elke ochtend moet ik mezelf aan het ontbijten zetten. (meer…)


Maar er zijn te weinig mensen en er is te weinig materieel om een volwaardige oorlog te kunnen voeren. In de NAVO, in de EU en in Nederland is gewoonweg te weinig. (meer…)




Maar omdat het natuurlijk ook wel ‘verstandig’ moet blijven, ‘nuttig’ en zulks, gingen we op bezoek bij de gemeente Lelystad. Dat was echt leuk. Ontvangst op het gemeentehuis door hele enthousiaste mensen, raadsleden en college-leden. En niet te vergeten: een begeesterde griffier.


Dus niet: we hebben onszelf bevrijd. We hebben niet de bezetters het land uitgegooid. We konden het niet zelf. Tienduizenden soldaten uit verre landen waren er voor nodig. Canada, Noorwegen, Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Australië, Polen, ze kwamen van heinde en verre. (meer…)


De opening is een optocht van mooie wagens en paard-en-ruiters. Alles spik en span, mooi versierd. Het ene paard nog mooier gevlecht in de manen dan het volgende paard. De ene wagen met gouden details, de volgende met hortensia’s of zonnebloemen. Feestelijk tot en met. (meer…)





Een van de dingen waar ik echt af en toe op moet broeden is de vraag waarom we als Nederlanders zoveel verwachten van de overheid. Aan de ene kant zijn we vrijgevochten, laat me met rust, let liever op de buurman dan op mij, dat zo. (meer…)





De politiek is officieel nooit met vakantie, maar er zijn wel pauzes in de vergaderingen.
En zeker wel dat de politici en de bestuurders die pauzes gebruiken om bij te komen. En om op vakantie te gaan, al dan niet buitenshuis.
Zelf ben ik er eerlijk gezegd ook best aan toe. De weken zijn vol en de avonden lang. (meer…)



Beluister hier de column




Instagram, Bluesky, Facebook, noem maar op. Social media zijn een leuke manier om plaatjes en ervaringen uit te wisselen. (meer…)
![]()
![]()
En dan gaat het niet over de verkiezingen, of politiek.
De campagne is bedoeld voor jongeren op wie ongewenste druk wordt uitgeoefend. Jongeren die van de basisschool naar de middelbare gaan. Want dat is nogal een andere wereld waarin ze terecht komen. Klinkt nog een beetje vaag denk ik – maar scherper: als jongere heb je een keus om mee te doen met verkeerd, gewelddadig of crimineel gedrag of niet. (meer…)


Nou is dat in zichzelf niet bijzonder, er wordt heel wat afgewandeld in ons dorp, stad en land!Met de diabetes-groep, mensen die zich vergapen aan polders en molens, mensen die een paar keer per dag met hun hond naar buiten gaan…
En dat is echt heel goed. (meer…)


Dat heeft ook gevolgen voor de hoeveelheid ambtenaren op het gemeentehuis. En voor de expertise die dan en daar beschikbaar is. Als gemeente, als bestuurder, moet je daarom ook om je heen kijken. Waar is een andere gemeente goed bezig en kun je dat overnemen of samen doen? (meer…)


Ook mag ik langs bij mensen die een bijzonder huwelijksjubileum hebben. Mensen die 60 of 65 jaar getrouwd zijn. Ook dat is een heel eind. Mensen die 70 jaar of langer getrouwd zijn, dat heb ik de afgelopen 9 jaar maar 2 keer meegemaakt. (meer…)



We werden bezet door een buitenlandse overheid die van staatswege vervolging inzette van Joden, Sinti, Roma, communisten, homo’s, Jehova’s Getuigen, kunstenaars met een verkeerde smaak, psychiatrische patiënten en geestelijk gehandicapten. Als je bij deze groepen hoorde, moest je dood. (meer…)



Wat betreft handhaving op afval zijn we, u weet er van, bezig met een afvalscanauto. Van daaruit kunnen we heel precies in de gaten houden waar er afval ligt of staat. Vervolgens wordt ter plaatse doorgegeven wat er moet worden gedaan. Data verzamelen en actie ondernemen. (meer…)



Dat houdt met name in dat ik me iets meer dan anderen mag bezighouden met de vraag (kort door de bocht) ‘wat doen we als de dijken breken?’ (meer…)



Inclusief al de mensen die er wonen. Dat zijn er een hoop. U bent met elkaar een groot, bont gezelschap van zeer uiteenlopend pluimage.




In de Tweede Wereldoorlog lag aan de noordzijde van Den Haag een grote Duitse raketbasis. (meer…)


De N14, u kent de route, bestaat uit zes tunnels; drie heen en drie weer.
Tunnels zijn iets bijzonders, want anders dan bij een brug heeft de burgemeester dan een speciale rol. De wethouder ‘verkeer’ gaat, uiteraard, over de doorstroming, de files, het verkeer door de tunnel. (meer…)


Hoe dan ook, het heeft totaal niet de bijklank van iets afschuwelijks. Het klinkt als een goochelaar die op visite komt. Op dit moment is er in Leidschendam-Voorburg een sterke toename van het aantal ‘babbel-trucs’. We zien in het hele land dat slachtoffers vaak beroofd worden van hele grote geldbedragen. (meer…)


Omdat ik graag iets wil doen in een totaal andere wereld, en omdat ik defensie een warm hart toedraag. Maar ook omdat ik denk dat de burgermaatschappij, ik ook, heel wat kan leren van en uit de militaire wereld.
Er zijn drie groepen reservisten. Mensen die specifiek iets ‘kunnen’: ondernemers, bouwers, psychologen, noem maar op. (meer…)


Donderdag heb ik bijvoorbeeld een overleg met mensen van Leidschendam-Voorburg en externen over een regionale aanpak van ondermijning.
Met ondermijning bedoelen we dat criminelen proberen invloed uit te oefenen op bijvoorbeeld bestuurders en ambtenaren, omdat ze een vergunning voor hun bedrijf willen. (meer…)