Beluister hier de column

Al jarenlang is er een speciaal subsidieplan van de overheid om asfalt stiller te maken. Op plekken waar echt veel geluidsoverlast van doorgaand verkeer is, konden gemeenten de weg bedekken met een nieuwe laag. Capelle heeft dat onlangs gedaan op het stuk net na de brug. Verrassend hoeveel stiller het is om daar overheen te rijden!  (U weet dat ik niet zo technisch ben, dus ik verwonder me graag over zulke uitvindingen).

Een andere bron van verkeersgeluid zijn natuurlijk de verkeersdeelnemers. Met de komst van de elektrische scooters is al een hoop ergernis verminderd. Het geknetter van die rottige brommertjes is echt veel minder dan een paar jaar geleden. Ze zoeven nu gewoon lekker voorbij. En ja, we hebben weer andere overlast van het parkeren van die scootertjes gekregen, maar dat is in principe (technisch) oplosbaar.

Datzelfde geldt voor elektrische auto’s. Die zijn vaak zo stil, als ze langzaam rijden, dat er een geluidje aan toegevoegd is. Daarmee worden fietsers en voetgangers toch nog een beetje gewaarschuwd: zoemmmmm of voessjjjjj, afhankelijk van het merk auto.

Behalve de uitlaatgassen (nul) is ook het geluid van die auto’s heerlijk: nauwelijks. Zeker met nieuw asfalt eronder. Donderdag nemen we ook officieel elektrische bussen in gebruik. Met name in het kader van milieuoverlast (uitlaatgassen) maar ook geluidsoverlast.

Krimpen is een van eerste gemeenten die ze ‘krijgt’.

Dit is vanwege de vermindering van verkeersgeluid op de N210, waar we eerder ook al geluidsschermen hebben geplaatst.

Mooi dat we dat zo hebben kunnen regelen allemaal!