Beluister hier de column

In onze gemeente weten we er alles van. De fysieke bereikbaarheid is kwetsbaar. De brug gaat een stuk minder vaak open dan vroeger, maar zodra ze open gaat… dan komen alle trauma’s weer boven. De brug der zuchten. Natuurlijk hebben we haar ook nodig om ons zuchten en klagen op te focussen. Maar toch is het een fileveroorzaker. Het ritsen er net voor, en de rotondes aan de ene en andere kant. Na de corona-lockdowns zijn de files weer helemaal terug.

De komende paar jaar staat ons nog veel meer verkeersellende te wachten. De Haringvlietbrug ligt best een eind verderop. Maar voor de bereikbaarheid in onze regio is deze ook van belang. Deze weken zijn daar spoedwerkzaamheden als noodmaatregel nodig omdat het groot onderhoud (te) lang op zich heeft laten wachten. Met alle verkeersbeperkende maatregelen van dien.

Dichter bij huis komt groot onderhoud aan de Van Brienenoord-brug naderbij. Daar lopen we hetzelfde risico van noodmaatregelen. In de hele regio zijn er iets van 25 bruggen en tunnels en knooppunten die grondig onderhoud nodig hebben.

En daar tussendoor moeten brandweer en ambulance en politie en gevangenenvervoer allemaal hun weg vinden. Dus als u de sirenes hoort vraag ik om uw begrip.

Sterker nog, ik reken daar op, gezien de discussies over de aanrijtijden.