Beluister hier de column

RTV Rijnmond heeft sinds kort een nieuw logo en de onthulling daarvan ging met de nodige tam-tam gepaard. Minister Arie Slob was  hoogstpersoonlijk naar het glazen mediapaleis aan de Rotterdamse Lloydkade getogen om met een druk op de knop de vernieuwde huisstijl van Rijnmond te onthullen. Arie, een man met veel fans onder de vaste luisteraars van het programma ‘De Late Avond’ op onze eigen lokale zenders, stelde geen enkele kritische vraag, ook niet die welke vele mensen om mij heen, en ikzelf ook, de laatste dagen hebben gesteld: ‘Waar hebt dat voor nodig en wat kost dat dan wel?’ Rijnmond zelf laat op hun site weten: “De nieuwe huisstijl gaat gepaard met de nieuwe koers die Rijnmond gaat varen. De letters ‘RTV’ voor Rijnmond zijn verdwenen. De regionale omroep is ten slotte meer dan alleen radio en televisie.”

En over het nieuwe logo: In het vernieuwde logo staat de letter ‘R’ centraal. Daarin komen verschillende elementen uit de regio terug. De R bestaat uit een vloeiende ronde lijn, als metafoor voor de Maas die de regio doorkruist. De buitenkant is hoekig en weerspiegelt het rauwe randje van de grote stad. De binnenzijde heeft ronde ‘zachte’ hoeken, die staan voor het sociale menselijke aspect van de regio.”

Wat een geleuter meneer Bert Klaver, algemeen directeur van de rauwe hoekige ‘R’ met de zachte ronde hoekjes aan de binnenkant. Zulke kreten leren de leerlingen van het Grafisch Lyceum bij Multimedia Vormgeving. Wat moeten de voor hun woning vrezende Rotterdammers in Vreewijk en de harde kern van FC Dordrecht daarmee? Hoofdredacteur Haarsma is het helemaal met zijn directeur eens, logisch want anders zou wel eens het hoofd van de hoofdredacteur kunnen rollen, net zoals de koppen van vele andere medewerkers die de afgelopen 2 jaar en ook daarvoor, al dan niet met stille trom zijn of moesten vertrekken. Het is slikken of stikken bij Rijnmond. Of het goed gaat met de oude garde die vermoedelijk, net als de letters RTV en de oude ‘R’ niet meer in het nieuwe stramien en uiterlijk van de geheel ‘significant vernieuwde’ regionale zender past, is niet duidelijk. Her en der schnabbelen de geloosden wat bij. Afgelopen donderdag kwam ik in de kelder van het in financiële problemen verkerende Hudsons Bay in het voormalige pand van het al eerder failliete V&D, de voormalige vamp van Rijnmond tegen, Ilse van Enkhuijzen. Ik mis haar nog steeds op de radio, een echte Rotterdamse met het hart op de tong. Ze liep de koopjes af; 2 halen, 1 betalen. Net als ik overigens want ja, ik ben vanaf 1 oktober ook overbodig bij weekkrant de Botlek Nissewaard. Niet vanwege mijn grote mond of scherpe pen maar omdat de krant er mee stopt. Moeten allemaal een stapje terugdoen als de bron van bijverdienste opdroogt.

Rijnmond met de nieuwe ‘R’ laat trots weten dat zij nu dieper in de samenleving staat en weet wat er speelt. Mag ook wel eens tijd worden na 40 jaar! Er is sprake van een vernieuwde koers. Nou, ik ben nog uit de tijd dat mensen als Roel Pot, Hans van Vliet en Jack Kerklaan met een bandrecordertje de straat opgingen. Die wisten 15 jaar geleden al wat er speelde in de samenleving, daar heb je geen nieuwe ‘R’ voornodig.

De Regionale Rampenzender Rijnmond (geen grapje) kost enkele miljoenen per jaar en de voormalige algemeen directeur Eric Wehrmeijer verdiende in 2013 al een jaarsalaris van € 191.000,= incl bonus, ruim boven de Balkenendenorm! Kritiek daarop kostte de populaire radiomaker Roland Vonk bijna de kop. Maar Vonkie krijgen ze niet weg, althans nog niet!  € 191.000,=, de huidige directeur Klaver zal het niet voor minder doen.

Ik begin de nieuwe slogan van Rijnmond te begrijpen: ‘Wij zijn Rijnmond. Wij zijn erbij!’ Met zo’n salaris, logisch dat je erbij wilt zijn bij!

Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag over het nieuwe logo en de ingezette nieuwe ‘we zijn erbij’ koers; wat kost dat dan? Wie het weet mag het zeggen!