Beluister hier de column

Lieve mensen, ik ben nog nooit in Herkingen geweest. Voor U geldt dat misschien ook wel. Dat doet er verder niet toe. Het volgende is wel belangrijk: als ik er al heen gewild had, was het de laatste jaren niet gelukt want ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer en er komt geen bus meer. Maar sinds een week of wat wordt het dorp ontsloten door een buurtbusje dat wordt gereden door vrijwilligers. Dat wil zeggen: op werkdagen overdag. In het weekend rijdt die buurtbus niet.

Neem me niet kwalijk, maar ik blijf dit schandalig vinden. Herkingen is een Flakkees dorp met twee haventjes aan de Grevelingen. Het prijkt om het ouderwets te zeggen met een historische visbank en een hervormde kerk uit de achttiende eeuw maar dat is niet het belangrijkste. Dat is het inwonertal: bijna 1300. In het Nederland van nu is het normaal dat een plaats met 1300 inwoners geen enkel openbaar vervoer kent. De inwoners zijn afhankelijk van auto en fiets.

Maar nu is er dus die buurtbus, lijnnummer 738 De komst daarvan was afhankelijk van vrijwilligers die gratis en voor niets het vervoer verzorgen terwijl de passagiers gewoon hun ov kaart moeten gebruiken. De busjes worden beschikbaar gesteld door Connexxion het bedrijf dat het openbaar vervoer op Goeree Overflakkee en de Hoeksche Waard in handen heeft. Zonder vrijwilligers achter het stuur is het nieuwe lijntje onbetaalbaar. Er moest dan ook eerst geworven worden, onder meer door de streekomroep van het eiland, omroep Archipel. Er meldden zich genoeg liefhebbers om van start te gaan maar er zijn nog steeds meer vrijwilligers nodig.

De komst van lijn 738 ging met lichte luister gepaard. Wethouder Henk van Putten maakte zijn opwachting met een bos bloemen om de chauffeur van de allereerste bus mee te verrassen. Men had ervoor gezorgd dat dit Tea Both was, lid van provinciale staten voor het CDA.

Ik ben blij voor de Herkingers. Ze hebben nu op werkdagen tenminste overdag elk uur een busje dat hen via Nieuwe Tonge naar het Flakkeese Parijs Sommelsdijk Middelharnis brengt. Maar het blijft natuurlijk armoe dat het allemaal afhankelijk is van vrijwilligers.

Waarom zit daar eigenlijk dat bedrijf Connexxion tussen? Aan de andere kant van de lijn in Middelharnis bevond zich op de openingsdag Frank Boerboom. Dat is de voorzitter van de buurtbusvereniging. Die is namelijk nodig als je zo’n verbinding in het leven wil roepen. De eerste bus met het statenlid achter het stuur zat vol genodigden. Op de terugrit was plaats voor enkele gewone passagiers. Wat zei Boerboom? “Wie niet meer past kan carpoolen, dat hebben we tenslotte vaker gedaan”

Daarmee preekte hij ongetwijfeld zonder dat hij zich ervan bewust was, de revolutie. Wat is carpoolen anders dan kleinschalig openbaar vervoer zonder tussenkomst van een officieel OV bedrijf? In veel ontwikkelingslanden kennen ze verzameltaxis die op gezette tijden een bepaalde route rijden. We hebben in Nederland momenteel te maken met een ingewikkeld opgezet openbaar vervoer dat steeds meer wordt uitgedund omdat de ene na de andere lijn onrendabel blijkt. Ja, dat haalt je de koekoek als je eerst het internet moet raadplegen om te zien of en op welke tijden er een bus rijdt. Buiten de grote steden, ja zelfs in de buitenwijken van die grote steden, is openbaar vervoer schaars en je betaalt je ook nog blauw. Wat wij nodig hebben is zwartrijders nieuwe stijl. Die besturen een busje of een oude limousine en rijden een vaste route op vaste tijden tussen een of ander dorp en het mees nabije station van Ns of metro. Passagiers betalen handje contantje. Dat is niet nieuw. Dat was honderd jaar geleden heel gewoon. Maar de overheid vond dat allemaal chaotisch en sprak over wilde bussen. Er kwam vergunningsplicht en die werd dan geweigerd aan de wilde bussen. Negeer de overheid, keer de Boa de rug toe en start je wilde bus.. En zing dit uit volle borst mee. https://www.youtube.com/watch?v=_XcLYkU1fT0