Beluister hier de column

Lieve mensen, we betalen allemaal belasting en  aan de gemeente en het hoogheemraadschap. Vroeger namen de gemeenten en de hoogheemraadschappen de heffing zelf voor hun rekening en als burgers iets te verhapstukken hadden, dan konden zij op het gemeentehuis het juiste loket vinden. Dat is allemaal voorbij en verleden tijd. Niet efficiënt. Onhandig. Schaalvergroting is de  boodschap Wij hebben tegenwoordig te maken met de Regionale Belastinggroep waaraan de gemeentes in onze streek net als de hoogheemraadschappen hun belastingbesognes hebben uitbesteed. Deze belastinggroep is vervolgens in de greep geraakt van wat outsourcing heet. Veel gespecialiseerde taken kun je beter over laten aan een of ander bedrijf  dat de specifieke deskundigheid daarvoor in huis heeft. U ontvangt Uw aanslagen dan ook niet rechtstreeks van de Regionale Belastinggroep. Dat werk doet een familiebedrijf in Amersfoort. Dit nu is overvallen met ransomware, gijzelsoftware waar je alleen maar van af komt door de verantwoordelijke criminelen een hoog bedrag te betalen. Anders gooien zij alle gegevens van de belastingbetalers op straat of – waarschijnlijker – zij verkopen ze aan andere criminelen die ze gebruiken bij hun pogingen  U uw bankgegevens te ontfutselen.

Ik word altijd razend van zulke berichtgeving. Ik ben tegen elke vorm van begrip voor internetmisdadigers. Toen ik dat verhaal over de regionale belastinggroep las kwam mij een fantasie voor de geest. Met mijn getrouwen overval ik het landhuis waar ze daders schuilen. We pakken ze bij de lurven en gooien ze de straat op. Daarna steken we dat landhuis met grote vlammenwerpers in de fik. We zien erop toe dat er niets overblijft. We draaien de daders op ouderwetse wijze de arm op de rug, zodat zij uiteindelijk hun pincodes bekend maken. Dan sturen we ze het bos en legen hun bankrekeningen. Vuil tuig.

Dit soort redeneringen zijn  weinig vruchtbaar en ook nog eens ongezond. Je koopt er niets voor. Laten we de zaak eens van een andere kant bekijken.

De Regionale Belastinggroep heeft de burger  gewaarschuwd extra voorzichtig te zijn met apps, e-mails en telefoontjes. Vertrouw voorlopig niets of niemand tenzij je heel heel zeker weet dat het bericht niet van een internetoplichter komt. Ook daar word ik kwaad van. Eerst brengen gemeentes essentiële processen die elke burger raken, onder bij een apart samenwerkingsorgaan. Vervolgens besteedt dit weer een deel van die processen uit aan een particulier bedrijf. Allemaal voor de centen en om goedkoper uit te zijn. En de burgers zijn het slachtoffer. Die moeten nu  zichzelf verdedigen, zo blijkt uit de raadgevingen van de Regionale Belasting Groep.  Conclusie, lieve mensen: door deze gang van zaken is de veiligheid van de spaarcenten van de nota bene belasting betalende burgers in gevaar gebracht door verkeerde zuinigheid. En door foute opvattingen over efficiency. Het is of de deur van Uw en mijn brandkast op een kier is gezet. En nou moeten we hem zelf dicht houden.

Dit is onacceptabel. Als de belastingdienst niet in staat is zijn elektronische processen voldoende onkwetsbaar te maken, dan keren ze maar terug naar formuleren, enveloppen en papier. In ieder geval moeten gemeenteraadsleden maar eens overwegen of het destijds van het college wel zo´n geniaal idee was de plaatselijke belastingheffing uit handen te geven. We koesterden vroeger de hoop dat het internet een elektronisch oord van verbroedering zou zijn. Het blijkt een jungle van spionage, bedrog, controle, conflict en misdaad. De wereld wordt er niet fijner op. Laten we maar besluiten met een vrolijk lied over een deurwaarder. Oefen je Duits https://www.youtube.com/watch?v=LvPwsyXJD8M