Ai, lieve mensen, ik heb vanavond geen zin in de actualiteit. Het hernieuwde geweld in het Heilige Land stemt me droef. Ook al omdat teveel Nederlanders hartstochtelijk partij kiezen – voor de Palestijnen of voor Israël – in een conflict waar ze geen snars van begrijpen. Voor de poort van het Binnenhof geldt het woord van Dante: “Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt”. De lente mag tot nog toe gerust een mislukking genoemd worden. Dag in dag uit duwt de NPO ons dat verschrikkelijke gebeuren in de Ahoyhal door de strot, genaamd Eurovisie Songfestival. En corona…laten we over corona in ieder geval zwijgen.
Zestig jaar geleden toen ik nog een jongen van een jaar of twaalf dertien was, mocht ik bij gods gratie naar het Journaal kijken omdat dit goed zou zijn voor mijn schoolopleiding. Mijn zes jaar jongere broertje had al geen last meer van die avondklok maar aan het begin van de jaren zestig waren ouders in onze streken nog heel ouderwets. Massaal. Allemaal. Ik werd dus na het Journaal naar bed getremd, zoals mijn moeder het formuleerde en als ik dan draalde, heette dit het liedje van verleng. Soms waren er wel eens uitzonderingen op die regel. Zo herinner ik mij scherp dat ik een keer bij wijze van hoge uitzondering naar een Franse speelfilm mocht kijken. Ik herinner mij zelfs tot op de dag van vandaag de naam: La Loi, de wet. Er kwamen Zwitserse toeristen in voor die van een dikke portefeuille vol geld beroofd werden. Het hele verhaal speelde in een bloedwarm Zuid-Italiaans stadje. De wet was een kroegspelletje waarin wijn werd gedronken en het slachtoffer elke belediging met een strak gezicht moest slikken. Ook liep het allemaal verschrikkelijk uit de hand.
Die stukken verhaal, die sfeer bleven me bij. De film zag ik nooit terug. Nu en dan moest ik wel eens in een winkel aan die jeugdervaring denken en dan ging ik op zoek tussen de dvd’s. Tevergeefs.
De laatste jaren kun je op youtube steeds meer volledige films vinden. Meestal zijn die een jaartje ouder en soms verdwijnen ze weer omdat de houder van het copyright ze laat verwijderen of – wat een gemene streek is – het beeld laat staan zónder het geluid. Van La Loi verschenen alleen fragmenten en de trailer. Nu begreep ik waarom ik zo onder de indruk was zestig jaar terug. Dit zijn de voornaamste spelers: Gina Lollobrigida, Melina Mercouri, Yves Montand, Marcello Maestroanni, Pierre Brasseur. De film is in 1959 geregisseerd door Jules Dassin. De bekende schrijfster Francoise Giroud leverde het script. Die combinatie kon niet misgaan.
Kort en goed. Een paar dagen geleden zat ik zoals zo vaak weer wat rond te kloten op youtube. U kent dat wel. Je bekijkt een clip. Naast je krijg je een rij andere gepresenteerd in dezelfde stijl. Misschien wil je die ook bekijken. Zo wordt het al gauw een latertje. Youtube is verslavend ook al worden de liefhebbers steeds vaker gestoord door uiterst hinderlijke reclamespots die er alleen maar toe kunnen leiden dat je een mentale notitie maakt de aangeprezen producten nooit of te nimmer aan te schaffen. Hoe dan ook. Ineens verscheen daar La Loi, alle twee uren helemaal compleet. Ik haalde meteen mijn lief erbij. Haarscherp beeld. Prachtige zwart wit fotografie. Loom maar toch bloedspannend. In het oorspronkelijke Frans maar met Engelstalig onderschrift. La Loi is is een verhaal over macht, gewone brute maar ook erotische en hoe die twee soorten elkaar beïnvloeden. De seks spat er van af. Toch is er geen indecent beeld te zien. Prachtige muziek. Meesterwerk. Jullie missen veel lieve luisteraars , als jullie die film niet bekijken. Ga naar youtube en schrijf in de zoekbalk La loi Jules Dassin. L A LOI JULES DASSIN. U kunt ook naar onze website gaan delatevond.nl. Daar staat onder de rubriek columns ook de uitgeschreven tekst van dit praatje. Daar zet ik een link onder naar de film La Loi. Die hoeft U alleen maar aan te klikken. Absoluut doen. En dan nu om in de stemming te komen de onvergetelijke Melina Mercouri. In een andere film van Jules Dassin zingt zij “Nooit op zondag”. In het Grieks natuurlijk
La Loi https://www.youtube.com/watch?v=VFLlp9pYRbg&t=264s