Lieve mensen, vandaag ga ik het eens hebben over iets wat niet bij onze streek hoort maar er wel doorheen zoeft. Dat is de Eurostar, de snelle trein naar Londen die over hetzelfde spoor rijdt als de Thalys.
Tenminste nog een tijdje. Want deze succesvolle treinen kunnen het grootste deel van het volgende jaar niet rijden. Hoe komt dat? Dat komt omdat het eindpunt van deze trein in Amsterdam wordt afgebroken. Het vervangende spoor is dan nog niet gereed. Dit heeft te maken met een supergrote renovatie van het Amsterdamse spoor.
Het heeft een beetje te maken met de Brexit. De Eurostar rijdt de Europese Unie uit en het Verenigd Koninkrijk wil het volk dat daar binnendringt, uitgebreid controleren. Men doet dat voor het instappen. Zo´n grenscontrole vereist uitgebreide faciliteiten. Die zijn niet één twéé drie gerealiseerd.
Ik kan zo´n bericht niet lezen zonder binnensmonds te vloeken. De godganse dag, van de vroege ochtend tot de late vond worden de burgers aan het hoofd gezeurd over de noodsituatie waarin de planeet verkeert, dat Europese vluchten gezien de CO2-uitstoot eigenlijk niet verantwoord zijn, dat we allemaal met de trein moeten en naar het werk het liefst op de fiets.
En dan halen ze een buitengewoon succesvolle internationale trein, die een voorbeeld is voor heel Europa, dan halen ze die trein bijna een jaar lang van de rails. Er komen geloof ik 23 vluchten tussen Schiphol en Britse luchthavens bij om het gat op te vullen.
Eerder lieten de NS al weten dat zij het nemen van internationale treinen gaat bemoeilijken omdat zij te vol zijn. Je moet nu van te voren een vaste plaats bestellen en bespreken. Anders mag je niet mee. En hoe dichter je bij de vertrekdatum komt, hoe hoger de ritprijs wordt. Die zijn trouwens toch al torenhoog.
Een jaar of dertig geleden kon je nog gewoon elk uur vanaf Rotterdam CS een trein naar Brussel nemen. Het waren blauwe rijtuigen die je in dik twee uur naar de Belgische hoofdstad brachten. Niks aan de hand. Nu is dat een internationale reis die je van te voren via NS Internationaal moet boeken.
Waarom doen de spoorwegen er toch alles maar dan ook alles aan om de passagiers de trein uit te jagen naar hun auto of het vliegtuig? Waarom? Wie laat het zo ver komen? Hoe halen ze het in vredesnaam in hun hersens.
Met het overige Openbaar Vervoer is het overigens van hetzelfde laken een pak. Na zeven acht uur ´s-avonds rijden er haast nergens bussen meer, ook in de grote steden. Een stel idioten van een organisatie die Metropoolregio heet en die op geen enkele wijze democratisch wordt gecontroleerd, die hebben een plan bedacht om het Rotterdamse tramnet nog verder uit te kleden. Tramlijnen worden geschrapt en ingekort. Dit heet dan voldoen aan de vraag van de passagiers.
En maar preken ondertussen over het milieu. Maar de burger die er wat aan wil doen, worden de middelen uit de handen gehaald. Forenzen die per tram, trein en metro naar hun werk gaan, rijden – als ze een beetje op leeftijd komen – al decennia elektrisch. Ze worden alleen maar geschoffeerd met verdere bezuinigingen op hun vorm van vervoer. Bent U dan verbaasd als mensen er tabak van krijgen en zeggen: ¨Ze zoeken het maar uit. Ik trek mijn eigen plan¨.
De omgang met het openbaar vervoer van groot naar klein, van Eurostar naar buurtbus, getuigt van een ongehoorde frivoliteit. Besef wel: de wereld is echt in gevaar. We kunnen zo niet doorgaan. Maar meer dan lippendienst wordt er op teveel gebieden niet aan bewezen. Het beleid bewerkstelligt het omgekeerde. Zie de Eurostar. Nee, ik zeg geen lelijk woord. Ik luister naar James Kok https://www.youtube.com/watch?v=nJ73DZXLHjQ&t=40s