Beluister hier de column

Lieve mensen, als U wel eens van Rotterdam naar Schiedam rijdt, dan hebt U haar vast wel eens zien liggen, de Silja Europa van Tallink. Voor een cruiseschip is het niet eeens zo´n enorm gevaarte maar in de Merwehaven steekt ze met haar bovendekken en haar mast toch boven alles uit. Je kunt er ook glimpen van opvangen als je winkelt in de megastores op de nabije Vierhavenstraat of de hippe cafés bezoekt die een voor een worden geopend in de buurt van het water. De oude bedrijfsgebouwen staan voor een groot gedeelte leeg en worden soms gebruikt door kunstenaars of startende ondernemers met een alternatieve inslag.

Eigenlijk is de Silja Europa niet bedoeld als cruiseship. Ze is gebouwd voor veerdiensten op de Oostzee. Daarom is er aan boord ook plek voor 450 automobielen

De Silja Europa is 32 jaar geleden gebouwd op een Duitse werf voor een Zweedse rederij die haar uit geldgebrek vrijwel meteen verkocht aan een Finse concurrent. In 2006 kwam het schip in handen van Tallink, een rederij in Estland. Het grootste deel van de jaren daarna fungeerde de Silja Europa als veerboot op de lijn tussen Tallin en Helsinki. Tot het COA haar charterde voor asielzoekers. Eerst kreeg de Silja Europa een ligplaats in Velsen Noord. Sinds 1 juli ligt ze te pronken in de Rotterdamse Merwehaven. Ik heb niet precies uit kunnen zoeken voor hoeveel geld de COA haar heeft gecharterd. Wel weet ik dat wij Nederlandse burgers met ons allen anderhalf miljoen per week kwijt zijn voor de twee cruiseschepen die nu voor  asielopvang worden gebruikt. Waarvan er één dus de Silja Europa is.

Daar zijn dan wel alle kosten bij inbegrepen die nodig zijn om het verblijf op zo´n schip mogelijk te maken.

Voor zo´n  bedrag mag een schip wel schitteren in de zon. Geen wonder dat politici en media die weinig op hebben met asielzoekers, graag spreken van luxe cruiseschepen.

Inderdaad staat de Silja Europa met al zijn glans symbool voor het Nederlandse asielbeleid. Van buiten ziet het er netjes uit. Binnen heerst de chaos.

De Silja Europa was aanvankelijk voor duizend personen bedoeld. Nu zijn in de merendeels kleine hutten 2000 asielgerechtigden  ondergebracht. Als het om een overtocht tussen twee steden gaat van een paar uur of misschien één nacht, is dat prima te doen maar niet als je er permanent moet wonen.

Bovendien heeft een ons bekende meneer uit de Tweede Kamer nogal stampei gemaakt over het feit dat asielzoekers nu op luxe schepen worden gepamperd terwijl onze eigen zonen en dochters eindeloos bij vader en moeder op zolder wonen. Daarom heeft het kabinet alles wat het leven aan boord kleurrijk zou kunnen maken, verwijderd of op slot gedaan. Zo kunnen de bewoners het zwembad niet gebruiken.

Dit alles leidt uiteraard tot conflict en vervuiling. Als je tweeduizend mensen op elkaar propt, gebeuren zulke dingen. Vooral als er veel kinderen bij zijn voor wie niets te doen is. De dokters en verpleegkundigen die op het schip werkzaam zijn, kregen verhalen te horen over bewoners die geterroriseerd werden, over seksueel misbruik, ook van kinderen en misschien wel door kinderen onderling. Ze vrezen het uitbreken van besmettelijke ziektes.

Toen de artsen en de verpleegkundigen een zogenaamde brandbrief stuurden waarin ze maatregelen eisten, reageerden de autoriteiten – in Den Haag en Rotterdam – zogenaamd geschrokken. Maar maatregelen komen er niet. Het ziet er naar uit dat de toestanden op de Silja Europa blijven zoals ze zijn. Het kan niemand wezenlijk iets schelen. Zo lang er – dat is een veel verspreid gerucht – maar niet gezwaaid wordt met de vlag van het kalifaat. En zolang het leven aan boord maar armzalig en onaangenaam genoeg blijkt. Dán dondert het niet als het anderhalf miljoen per week kost.  En nu wil die feeks, die kwaadaardige Marjolein ook nog eens de kantines afschaffen zodat de asielgerechtigden hun eigen potje maar moeten zien te koken. Op een schip dat daar niet voor gebouwd is.

Maar vanaf een afstandje ziet de Silja Europa er fantastisch uit. Gaaf land. Gastvrije stad. Melina Merkouri: een schip zal komen https://www.youtube.com/watch?v=E42EeIyuvb8