Beluister hier de columnt 

Ik weet niet of u al dagelijks weer naar uw werk gaat. Veel mensen werken nog thuis en zijn al maanden niet meer op kantoor geweest. Anderen komen er sporadisch, voor een overleg of om wat zaken op te halen. Maar er is natuurlijk een grote groep Nederlanders waar thuiswerk helemaal niet aan de orde is. Je kon bij de crisis goed zien wat er echt van belang is en gewoon doorging: natuurlijk de zorg zelf, maar ook leraren, vuilnisophalers, stratenmakers,  bouwvakkers en postbezorgers. En zeker zij hebben straks een mooie vakantie verdiend.

En nu de grenzen opengaan kan die vakantie ook weer in het buitenland plaatsvinden. En al wordt het afgeraden om met z’n allen naar kantoor te gaan, binnenkort mogen we weer wel met z’n allen in een vliegtuig zitten. Mondkapjes op en vullen maar die Sardientjesblikken. En dat roept de vraag op of ook Zuid-Holland weer een vliegveld moet terugkrijgen waar pret- en zakenvluchten geluidsoverlast en milieuvervuiling mogen veroorzaken. Zestienhoven, want de internationale knieval Rotterdam – The Hague Airport kan ik niet uit m’n bek krijgen, heeft natuurlijk voordelen. Klein vliegveld, geen lange wachtrijen en lekker dichtbij. Maar met een treinrit van 19 minuten sta je van Rotterdam Centraal op Schiphol. En vanuit Den Haag is dat echt niet veel meer. Dat is zoiets als van het centrum van Londen naar net buiten het centrum van Londen.

We kennen natuurlijk de argumenten al. De overheid subsidieert nu eigenlijk het vliegen doordat er geen BTW en accijns op kerosine wordt geheven. Dat zou hetzelfde zijn als wij 15 cent voor een liter autobenzine zouden betalen. Moet je je voorstellen, dan zou je zelfs de auto pakken als je even naar het toilet moest. Daarbij is de CO2-uitstoot onevenredig groot bij korte vluchten van vliegtuigen. En hoe je daar verder over mag denken: Nederland zit aan verdragen en rechterlijke uitspraken vast waardoor dit snel moet worden teruggebracht. Maar kijk eens ook naar uzelf. Vond u de lucht afgelopen maanden niet veel mooier, veel gezonder ook? Was die stilte in uw tuin niet een weldaad?

Is het echt noodzakelijk om in Europa met het vliegtuig op vakantie te gaan? Kan dat niet op andere manieren zoals tot niet zolang geleden het geval was: auto, bus en trein. Moeten we echt voor een paar tientjes naar Barcelona kunnen vliegen om dan bij dezelfde merkketens te gaan eten, koffie drinken en kleding kopen, die je hier ook heb? En het argument dat het voor het bedrijfsleven noodzakelijk is kan ook de prullenbak in. Ineens blijkt alle overleg via videobellen en conferences geregeld te kunnen worden. Even heen en weer naar Londen voor een afsprak wordt ingeruild voor een uurtje Google Hangouts. Tel uit je winst.

Nederland behoort tot de dichtsbevolkte landen ter wereld. En de Randstad is veruit het dichtsbevolkte gebied van Nederland. Iedereen ervaart dagelijks wat dat betekent. Twee vliegvelden zo dicht bij elkaar dat je de landingsbanen bijna met elkaar kunt verbinden is onnodig. De overlast voor bewoners in vele dorpen en steden onder de aanvliegroutes is onnodig groot.

Denk het vliegveld daar weg en kijk eens naar welke mogelijkheden je hebt, een prachtige groene strook bos en water voor recreatie. Of wellicht de locatie voor huizenbouw. De Provincie heeft grote ambities op dat gebied, maar er is nu al geen plaats meer.

Het is misschien wel even wennen aan het idee, geen Zestienhoven meer. Voor al voor de gemeente Rotterdam en sommige inwoners. Maar die moeten dan maar zo denken: wat is er nou mooier dan dat je je overlast aan Amsterdam uitbesteedt.