Column 21-11-2018: Duurder kaartje OV

https://images1.persgroep.net/rcs/rHgI8dTCACx_i28QZ-o4H4GeFlo/diocontent/65902379/_crop/0/0/1848/1044/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9Weet U, fijne meneer, lieve mevrouw, wat een los kaartje in het openbaar vervoer binnenkort gaat kosten? Vier euro. Dat heeft dat schimmige wethoudersorgaan de Vervoerregio pas goedgekeurd. Vier euro.

Er zijn verschillende redenen voor deze verhoging. Een belangrijke is wat de regering de gewone mensen heeft geflikt door een paar procenten op het lage BTW tarief te leggen. Daardoor worden de eerste levensbehoeften begin volgend jaar duurder. U is bij hoog en laag verteld, dames en heren, dat wij er dit jaar eindelijk op vooruit zouden gaan met zijn allen en dat de beloning kwam voor zoveel broekriem aanhalen sinds de crisis van 2008. We weten nu dat dit de zoveelste infame leugen is waarmee Rutte met zijn bondgenoten van het moment toch de meerderheid van het publiek zoet weet te houden zodat het eigenlijk niet beter verdient, maar daar wil het vandaag niet over hebben. Ik wil evenmin aan de orde stellen het overhevelen van directe naar de indirecte belastingen, wat een vorm van stelen van de armen is om het te geven aan de rijken.

Nee, ik wil het hebben over een wel bijzonder absurde motivatie om het verhogen van de prijs van het enkeltje te rechtvaardigen door het Rotterdamse openbaar vervoerbedrijf RET. Met zo’n kaartje kun je twee uur reizen. Daardoor is het mogelijk om van Rotterdam naar den Haag te komen op dat ene kaartje. Iemand die op saldo reist, een vaste klant zeg maar, betaalt daarentegen vijf euro veertig. Die anomalie moet worden opgeheven, niet door de tarieven voor de vaste klanten te verlagen maar door ze voor de toevallige instappers nog eens stevig te verhogen.  Ooit in een grijs verleden hadden we de strippenkaart. Je betaalde per zone. De afstand was het criterium. Je kon op zo’n kaart zien hoe ver je er nog mee kunt komen. Dat is met de huidige OV-chipkaart een kwestie van raden. Daar kom je alleen maar achter als je bij het uitstappen goed kijkt naar je saldo maar daar heb je geen tijd voor want achter je is het dringen. Geweldig systeem vergeleken met die strippenkaart van vroeger. Het enige voordeel is dat de automaten vaak kapot zijn zodat je een gratis ritje kunt maken.

Maar ook daar gaat het mij niet om dames en heren. Waar het mij om gaat, is dat de oude tijden zo vreselijk terugkeren. Toen de tram in het leven geroepen werd meer dan een eeuw geleden was dat geen vervoermiddel voor Jan met de Pet. Daar waren de kaartjes veel te duur voor. Die kosten wel een dubbeltje, terwijl je pakweg in de haven een gulden of acht per week verdiende waar alles van betaald moest worden. Dat is heel erg vergelijkbaar met die vier euro van het moment. Met zo’n prijs kun je beter niet meer van openbaar vervoer spreken maar van middenklasse vervoer.  Die accijnsverhoging en wat men voor tram en metro vraagt, dat is niet meer van deze tijd. Nee, meneer, mevrouw dat is niet meer van deze tijd. Dat is van de negentiende eeuw. ©Han van der Horst