Lieve mensen, Barendrecht heeft veel gemeen met veel andere plaatsen waar ons geluid wordt gehoord. Ooit was het een agrarisch dorp met een bevindelijke bevolking waar de bijbel open op tafel lag en het woord Gods onversneden en op bulderende toon werd verkondigd. Velen waagden het dan ook niet aan te zitten aan de tafel des heren voor het avondmaal want voor je het weet eet en drinkt je jezelf een oordeel.
Dat is nu anders. Barendrecht groeide uit tot een forenzengemeente met tegen de vijftigduizend inwoners. De SGP en de ChristenUnie – die lokaal samenwerken – hebben maar drie van de 29 zetels in de raad.
Toch: schijn bedriegt want absoluut dominant in de plaatselijke politiek is Echt voor Barendrecht die bij de laatste verkiezingen twintig zetels won. De partij had dan ook geen coalitiepartners nodig voor de vorming van een College. Zij is absoluut de baas.
En Echt voor Barendrecht kun je nog het best karakteriseren als een SGP zonder God. De bijbel is terzijde gelegd. Wat dan overblijft, is de belofte klare taal te spreken en met de bewoners in gesprek te gaan om tot oplossingen te komen. De wethouders stelden een vierjarenplan op met de titel Barendrecht Werelddorp. Daaruit valt op te maken dat de bestuurders hun stad willen blijven zien als een dorp met een eigen gezicht en een eigen identiteit waarin geen ruimte is voor rare fratsen en onverhoedse nieuwigheden. Al wordt de stem van de dominee niet meer luid gehoord, toch moet Barendrecht zijn traditionele klankkleur zoveel mogelijk bewaren. Met ruimte voor de geneugten des levens waar ze vroeger in de kerk tegen fulmineerden, maar voor de rest moeten te dingen hetzelfde blijven.
Hoe dat uitpakt, bljkt nu zich een onverhoedse nieuwigheid aandient. Terwijl het christendom afkalft, blijft de islam in stand. In Barendrecht en omgeving wonen tegenwoordig zoveel moslims dat het tijd wordt voor een eigen moskee. De gemeenschap huurde de bovenste verdieping van een leegstand kantoorgebouw op het Bijdorpplein midden op een bedrijventerrein. Die ruimte beviel zo goed dat de moslims een inzameling hielden om het hele gebouw te kopen. Binnen een paar dagen hadden ze een miljoen euro bij elkaar. Onder christenen lukt dat hoogstens de Gereformeerde Gemeente en misschien zelfs dit genootschap niet.
De moslims begonnen bovendien op vrijdag de gebruikelijke diensten met preek te houden. Ook kwamen zij er bidden.
Bidden. Preken.
Daar schrokken veel Barendrechters van. Zij startten een petitie tegen de komst van een moskee want Barendrecht moest zijn christelijk karakter behouden. De SGP-ers zonder God van Echt voor Barendrecht vonden er wat op. Het gebouw op het Bijdorpplein heeft geen religieuze bestemming. Het is een kantoor. Dus je mág er niet bidden. Toen de moslims het toch deden, kwam het college aanzetten met een dwangsom van twintigduizend euro. Nu is vlak bij de Ikea een ander kantoor waar de Maná Kerk zetelt, Dat is een soort pinksterkerk met zijn oorsprong in Mozambique, die wereldwijd aanhangers kent. Die houdt net zo goed diensten in zijn kantoor en reken maar dat het daar uitbundig aan toe gaat. Afrikaanse christenen belijden hun geloof met vreugde.
Met die petitie en dat getreiter door het College laat Barendrecht zien dat het van het dorp in werelddorp wel het een en ander begrepen heeft, maar van wereld niet. Als je een werelddorp wilt zijn, krijg je ook wereldgeloven op je stoep. Die moet je dan ruimte geven in plaats van naar regeltjes te zoeken om onwelgevallige religies tegen te houden. In Jezusnaam, laat die moslims met rust op het Bijdorpplein. Ze doen niemand kwaad. Hier is een lied uit de Maná Kerk: er is een wapen: liefde, hoop https://www.youtube.com/watch?v=HIhIThd_jLU&list=PL40_H0ihI8u8E3ezvnxJ00q6EhTa_ico8&index=15