Beluister hier de column

Lieve mensen, wees maar blij dat U geen importeur bent van fatbikes. U ligt dan onder het vergrootglas en je hebt kans dat de Inspectie voor de Leefomgeving je megabestelling uit China in beslag neemt. Dat is verleden week met 16.500 van zulke fietsen gebeurd. Ze kwamen niet verder dan de Rotterdamse haven. De bestellers zijn hun geld kwijt want hu fatbikes worden vernietigd. Het Openbaar Ministerie bekijkt of ze ook nog strafbaar zijn. Je kon die fatbikes namelijk heel gemakkelijk opvoeren, in een aantal gevallen zelfs met een druk op de knop. Dan veranderen zij wetstechnisch gezien in bromfietsen waarvoor een nummerbord en een rijbewijs nodig zijn. Ook geldt er een helmplicht.

De meeste mensen zullen deze berichtgeving met plezier hebben gevolgd. De fatbikes hebben in pijlsnel tempo een slechte naam gekregen. Ze zijn gevaarlijk. Ze worden bereden door jongelui die vroeger als scootertuig werden aangemerkt. Ze zijn vaak betrokken bij ernstige ongelukken. Dat komt mede omdat ook kinderen erop mogen rijden. Van een helmplicht is geen sprake. Dat heeft al een aantal jongeren een hersenbeschadiging opgeleverd waar ze hun leven lang last van houden.

Toch blijft de fatbike onverminderd populair onder teenagers. Ik zie er steeds meer op straat. Dat zal voor U vast ook gelden.

Misschien is het toeval maar ik heb eigenlijk nooit gevaarlijke toestanden gezien met die dingen. Ze snorren geruisloos over het fietspad. Het is een raar gezicht als je ze sneller ziet gaan dan de berijders lijken te trappen. Dat is alles. Geef mij maar een fatbike als het alternatief een knetterende en stinkende scooter is.

Laat me er geen doekjes om winden: er heerst nogal een hysterie rond de fatbikes. Ze worden afgeschilderd als het absolute kwaad. Vroeger reden heksen nog op bezems, nu nemen zij een fatbike. Dat werk.

Volgens mij krijgen de fatbikes de schuld terwijl het gebrek aan behoorlijke wetgeving en bestuurlijke onbekwaamheid de achterliggende oorzaken zijn van de hele problematiek. Een fatbike is een handig en betaalbaar vervoermiddel, dat voor korte afstanden het beste alternatief kan zijn voor een auto. De dikke banden zorgen voor veiligheid omdat hij daardoor gemakkelijker over allerlei obstakels  rijdt zonder dat de berijder het evenwicht verliest. Prima ding. Je moet alleen het opvoeren technisch onmogelijk maken, althans zo moeilijk dat een leek het niet zomaar voor elkaar krijgt. Tegelijkertijd zou het niet onverstandig zijn voor alle fietsers een helmplicht in te voeren. In Australië, Argentinië en Nieuw Zeeland bestaat die al. Wie dat overdreven vindt, zou misschien eens een keer met zijn kop tegen het plaveisel moeten knallen. Dan begrijp je het nut en het hoeft natuurlijk niet zo´n enorm ding te zijn die motorrijders nodig hebben.

Als deze maatregelen genomen zijn, is de fatbike een veilig vervoermiddel. Minister Matlener aarzelt omdat het onmogelijk is een juridisch verschil te maken tussen fatbikes en elektrische fietsen. Nou, des te beter. De elektrische fiets is de fatbike van de senioren en mijn leeftijdgenoten zie ik wel de raarste capriolen uithalen op het fietspad. Ik ben een verstokt aanhanger van de benenwagen – ook op mijn leeftijd – maar ik zou zonder helm niet meer op een fiets stappen.

Weet U, lieve mensen, het is een kwestie van perspectief, het is een kwestie van kijken. Als er iets nieuws op de markt verschijnt, kun je natuurlijk meteen alle problemen zien die er misschien door worden veroorzaakt.  Je kunt ook proberen uit te vinden welke problemen met een slimme wettelijke inbedding juist kunnen worden opgelost. Je moet de weg zien, niet de beren.

De fatbike is – mits goed gereguleerd – een prachtig vervoermiddel voor onze overvolle steden en voor klein verkeer tussen dorpen. Wees er blij mee in plaats van dat je er bang voor bent. En nu bycicle race. Queen  .https://www.youtube.com/watch?v=GugsCdLHm-Q