Beluister hier de column

De VVD is sinds een week of wat vroem-partij af. De zich noemende liberalen nemen elke dag een beetje meer afstand van het doorjakkeren dat heel lang hun geestesmerk bepaalde. De stikstofcrisis zorgt ervoor dat binnen een paar weken de maximumsnelheid op de autowegen wordt teruggebracht tot honderd kilometer per uur. Want dan kunnen we wel een beetje bouwen.

In de Hoeksche Waard probeert de VVD te redden wat er te redden valt van het oude imago. Als het dan niet met snelheid kan, dan moet het maar met asfalt. De liberalen op dit eiland maken zich zorgen over de bereikbaarheid. Het fileleed is immers niet van de lucht. Dat komt ervan als je het voorbeeld van Gerard Cox volgt en de grote stad verlaat om te gaan wonen temidden van de suikerbieten. De VVD Hoeksche Waard denkt dat er soelaas wordt geboden als de A4 zuid wordt doorgetrokken. Alleen hun lobbyen en soebatten heeft tot nog toe geen effect. Nu hebben ze goede raad gekregen van het kamerlid Mark Harbers. Met dat gezever over bereikbaarheid, kom je in Den Haag nergens, adviseerde hij zijn partijgenoten. Op het Binnenhof worden ze alleen maar getriggerd door veiligheid. Het is nu onveilig in de Hoeksche Waard. Als zich straks een ramp voordoet – calamiteit moet je zeggen – dan loopt iedereen die wil vluchten op de weg vast. Maar als straks de A4 er ligt, dan kun je – vroem vroem – gemakkelijk met het hele gezin aan de dood ontsnappen. Lekkere positieve instelling, heeft die Harbers. Het zal mij trouwens benieuwen of die A4 nog wel kan worden aangelegd vanwege de stikstofcrisis, zelfs als we met zijn allen 90 gaan rijden.

Verleden week moest ik in Puttershoek zijn. Er rijdt elk half uur een bus van het Zuidplein over de dijkwegen van de Hoeksche Waard naar Dordrecht en dan kun je onderweg uitstappen. Er bestond – merkte ik – geen rechtstreekse busverbinding tussen Puttershoek en Oud-Beijerland. Nu verklaarde iemand mij dat de Puttershoekers liever dood gaan dan Oud-Beijerland betreden waar ze denken dat ze iets bijzonders zijn, maar toch leek het mij dat het openbaar vervoer op de Hoeksche Waard zo zijn problemen heeft. De inwoners zijn afhankelijk van busverbindingen of de auto. In beide gevallen is fileleed je deel. Dat zal niet veranderen als die A4 zuid er inderdaad komt. Dan zullen de opstoppingen hoogstens op een andere plek tot stand komen. Dat is namelijk ook het effect geweest van de a4 tussen Schipluiden en het Kethelplein op de grens van Schiedam en Vlaardingen. Als straks de Blankenburgtunnel er ligt, dan zal blijken dat ook die geen oplossing biedt, althans niet als het gaat om files.

De toekomst is zeker nu door onze verwaarlozing van het milieu en de opwarming an de aarde de wal het schip keert, aan railverbindingen. Je kunt die honderden miljoenen voor een A4 zuid beter daaraan besteden: eigenlijk is het heel vreemd dat de metro naar Spijkenisse de Akkers niet al lang doorgetrokken is naar Hellevoetsluis. En dat ze op de Hoeksche Waard nog steeds van bussen afhankelijk zijn. Waarom rijden daar geen trams. Bijvoorbeeld van Dordrecht via Maasdam, Puttershoek en Heinenoord naar Oud Beijerland. Dat zou ook een mooi eindpunt zijn voor De Rotterdamse tramlijn 25, die nu niet verder gaat dan Carnisselande. Moet je wel een trambrug over de Oude Maas aanleggen natuurlijk maar ze zijn in Rotterdam wel gekkere dingen van plan, dat Feijenoord stadion bijvoorbeeld. Nu ik ereover nadenk, je kunt een van die twee tramlijnen doortrekken van Oud Beijerland via Klaaswaal naar Numansdorp. Daarna zorg je dat de rest van de dorpen via grote en kleine busjes gemakkelijk met centrale tramhaltes verbonden zijn. Dan kies je voor de toekomst en niet voor het verleden.

Het is trouwens gek dat de tramnetten van de HTM en de RET niet al lang via Midden-Delfland met elkaar verbonden zijn. Dat kan door de aanleg van nog geen vijf kilomter rails. En zo zijn er nog wel meer plekken in Zuid-Holland waar je gewoon voor een tram moet gaan.