03-07-2019 – Beluister het hier
Hallo lieve mensen, weet U wat een ritje met metro, tram of bus kost? Daar valt maar met moeite achter te komen. Bij het uitchecken flitst heel even het betaalde bedrag voorbij op een moment dat je aandacht op andere dingen gericht is: snel en toch veilig de stoep op stappen.
Als het aan de Metropoolregio ligt, wordt het nog een stuk ingewikkelder. Wat is dat de Metropoolregio? Dat is een soort samenwerkingsverband van gemeentes in het gebied waar U mijn stem over de radio kunt horen. Het gaat om de wijde omgeving van Den Haag en Rotterdam. In onderlinge discussies worden wethouders het eens over allerlei maatregelen, die hun burgers vaak geld kosten. Toch vindt dat overleg in de mist van de bureaucratie plaats. We zullen het wel merken.
Ze zijn daar nu enthousiast aan het worden over een nieuw plannetje van de RET. Dit bedrijf wil meer variatie in de tarieven om zo de reizigersstromen te sturen. Op het moment dat de service het slechtst is bijvoorbeeld, als de passagiers mannetje aan mannetje staan in overvolle treinstellen, de ritprijzen de hoogte in gooien in de hoop dat de reizigers dan meer van de daluren gebruik gaan maken. En als de RET naar eigen idee extra service biedt, zoals met weekend- of nachtmetro´s dan mag daar best wel een hoger tarief tegenover staan. ¨Bij de avondwinkel betaal je óók een hoger prijs voor een flesje cola¨, verklaarde een bollebof van de RET. Een beter argument om morgenochtend nog te stoppen met de privatisering van het openbaar vervoer, heb ik nog niet gehoord. Bussen, trams en metro´s maken deel uit van de publieke dienstverlening. Maak er gewoon gemeentelijke en/of provinciale bedrijven van. Maar dit terzijde.
Gezien de wanprestatie van de afgelopen jaren zijn tariefsverhogingen wel het laatste waarmee men nu in onze streek aan kan komen. De inwoners van het westelijk gedeelte van de Rijnmond zijn nu al jaren de dupe van het fiasco met de Hoekse Lijn. De functionerende spoorlijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland Strand moest zo nodig omgebouwd worden tot een metro. Fluitje van een cent. Was in acht maanden voor elkaar. Inmiddels zijn we twee en een half jaar verder en nog rijdt er niets. De laatste belofte is dat de metro half september gaat rijden. Dat is dan het derde seizoen voor de ondernemers aan het Hoekse strand zonder behoorlijke verbinding met het achterland. Als straks de metro gaat reizen, is de eindhalte niet Hoek van Holland strand maar Hoek van Holland haven. Het is wel de bedoeling dat de lijn wordt doorgetrokken tot bijkans de vloedlijn maar hoeveel jaren dat nog gaat duren is volstrekt onduidelijk, ook vanwege verzet uit de woonwijken in de omgeving.
Als je zo gefaald hebt, dan moet je mensen niet op kosten jagen en zeker niet als het gaat om klanten die wel met spitstreinen moeten reizen omdat – heel gek, je verwacht het niet – er in Nederland hier en daar nog een rare baas te vinden is, die eist dat zijn personeel op tijd verschijnt. Het schijnt overigens dat de RET met bedrijven en onderwijsinstellingen in gesprek wil om flexibele aanvangstijden te bewerkstelligen. Zo wordt het probleem bekwaam op andermans bordje gelegd. Ik zou dat meteen terugschuiven.
In Engeland – waar ze de privatisering hebben uitgevonden – is het allemaal nog erger maar de Nederlandse openbaar vervoer bedrijven behoren tot de duurste van Europa. Tel uit je winst met de privatisering. De kwaliteit houdt ook niet over. Iedereen die de oude tijden nog heeft meegemaakt, weet dat het aantal lijnen sinds die privatisering enorm is uitgedund. En dat de frequentie op de meeste lijnen enorm is teruggelopen. Hoe dan ook de conclusie ligt voor de hand: over een half jaar al begint het derde decennium van de eenentwintigste eeuw: dat wordt het decennium van de duurte en de extra kosten. Let maar op.