Als gemeente weten we dat we in veel dingen goed zijn.
Maar ook weten we heel goed dat er best veel dingen zijn die niet goed gaan. Of niet goed genoeg.
Dat komt bijvoorbeeld doordat moeilijke vragen vaak bij de overheid komen. Als iets voor veel mensen belangrijk is, dan denken veel mensen er verschillend over … tja.
Wat moet je dan? Kiezen. Beslissen.
Als gemeente, gemeenteraad en College en organisatie, doen we ons best. Maar soms is dat niet genoeg. Of nemen we een verkeerde beslissing. Dat kan. Uit de onafhankelijke cijfers blijkt dat het in aantallen beperkt is. Maar toch. Als het niet goed is gegaan, dan zijn er stappen te zetten.
Dan kunnen en mogen mensen een bezwaarschrift indienen, of een klacht. Eerst proberen we het dan zelf op te lossen. Want vaak kom je er samen wel uit.
Maar als het ernstig is, dan hebben we een bezwaarschriftencommissie. En een klachtencommissie. En daarna ook nog een ombudsman, als laatste stap.
Zij beoordelen dan of wij als gemeente het goede hebben gedaan. Het juiste besluit hebben genomen.
En soms krijgen we dan als antwoord: nee, dat hebben jullie niet.
Dat is niet zo prettig om te horen. Maar we zeggen wel: dank je wel.
Want wij doen ons voordeel met zo’n advies. Het meeste gaat goed, en sommige dingen kunnen beter. En dat willen we ook!