Beluister hier de column
Lieve mensen, ik ga eens de hoop van vele automobilisten in ons stuk van Zuid Holland de bodem inslaan. Ik doe het niet graag. Ik breng ze liever in carnavalsstemming maar anders zou ik de boel bedriegen, nepnieuws verkopen en desinformatie verspreiden.
Eindelijk is de A 16 voltooid, waarvan de aanleg al in 1953 bij Zevenbergen is begonnen. Als U vaak achter het stuur zit, kent U dat stuk wel. Het komt vaak voor in de filemeldingen.
Nu dan, 72 jaar later is het laatste gedeelte opengesteld, althans in één rijrichting, de andere volgt op 27 oktober.. Het verbindt het knooppunt Terbregseplein in Rotterdam Noors met het knooppunt Zestienhoven vlakbij het controversiële vliegveld. De snelweg doorkruist het Lage Bergse Bos maar daar merken de wandelaars en de fietsers niets van. Dat gedeelte is ondergronds.
Prachtig allemaal. Applaus. Dankzij de nieuwe verbinding, die bedoeld is voor het verkeer van en naar Dordrecht en verder, zullen veel files worden voorkomen.
Hopen we met zijn allen.
Dat dachten we ook toen destijds het gat in de A4 tussen Schipluiden en de ring van Rotterdam werd gedicht. Nu komt dat weggedeelte maar al te vaak in de filemeldingen voor. Dat zal met de voltooide A16 ook gebeuren.
Ik moet bij berichtgeving over nieuw asfalt steeds weer denken aan mijn leermeester Henk Bakker. Hij wax de hoofdredacteur van het Amsterdamse universiteitsblad Folia Civitatis, waar ik vijfenvijftig jaar geleden een deeltijdbaantje had. Hij bracht mij een aantal fijne kneepjes bij van de journalistiek en grote eerbied voor service-informatie, de rubriekjes in een krant met de agenda, de openingstijden van apotheken, de kerkdiensten et cetera. Die vormen een belangrijke bestaansreden voor een medium. Ook zei Henk: ¨Verslaggeving, zo eerlijk mogelijk opschrijven wat je waarneemt, is de hoogste vorm van journalistiek. Opiniërende praatjes zoals ik die hier houd, dat kan iedereen. Henk had gelijk. Gelooft U het niet meteen? Schrijf dan maar eens nauwkeurig op hoe je aardappels schilt of een ei pelt. Dat valt niet mee.
Maar nu wil ik het hebben over een ander gelijk van Henk Bakker. Hij had zich in Leiden gevormd tot verkeerssocioloog en hij haatte auto´s. ¨Han¨, zei hij, ¨Er zijn nu meer dan een miljoen auto´s in Nederland. Er is in Amsterdam overal gebrek aan parkeerplaatsen. En er zijn in de spitsuren steeds meer files. Als er nog veel meer auto´s bijkomen, dan loopt het hele verkeer vast¨. Henk dacht dan ook dat de toekomst aan het openbaar vervoer was. Hij leerde me nog iets: ¨Een auto is hartstikke duur en het grootste deel van de tijd staat hij stil. De enkele keer dat je echt een auto nodig hebt, bel dan een taxi. Dat is alles bij elkaar veel goedkoper.¨
Hij ging niet zo ver dat hij weigerde met anderen mee te rijden als hem dat uitkwam.
Henk is helaas te vroeg overleden. Anders zou hij nu als tachtiger elke dag zijn gelijk bewezen zien. Er gaat haast geen ochtend of avond voorbij zonder honderden kilometers file. Zijn er dan te weinig snelwegen? Ook daarover had Henk iets te onderwijzen. ¨Met snelwegen verplaats je de files alleen maar. Uiteindelijk moeten de meeste auto´s naar een beperkt aantal plekken, bijvoorbeeld grote steden. Dan lopen ze daar vast. Simpel. Snelwegen zijn zonde van het geld¨.
Tegenwoordig proberen besturen de boel in de stad een beetje beheersbaar te houden met parkeervergunningen en torenhoge tarieven voor parkeergarages zodat straks alleen de rijken ze nog kunnen betalen. Ook dat helpt niet.
Henk heeft op een punt ongelijk gekregen: de toekomst was niet aan het openbaar vervoer. Integendeel dat wordt op een paar hoofdverbindingen na steeds meer afgeknepen. En het is nog peperduur ook. Daardoor ben je als bewoner van een dorp of een verre buitenwijk wel verplicht een auto te kopen.
Om er vervolgens eindeloos mee in de file te staan. https://www.youtube.com/watch?v=zOyremYe4RE